جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2090
نقد و بررسی ادله وجوب «وجود مطلق» در عرفان
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
حق تعالی به عنوان "وجود مطلق" مطرح است و منظور از اطلاق همان اطلاق سعی است که عنوان حاکی برای آن وجود بی قید است. در این مقاله پاره ای از ادله اثبات وجوب "وجود مطلق" مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و معلوم شده است که در این ادله بین مفهوم و مصداق؛ حمل اولی و حمل شایع؛ اطلاق مفهومی و اطلاق سعی؛ امکان ماهوی و امکان فقری خلط شده است. دلیلی هم که در این مقاله برای اثبات مدعای عارف پیشنهاد شده است، در صورتی تام خواهد بود که وجود واجب الوجود با برهانی اثبات شود که بر کثرت حقیقت وجود یا وحدت تشکیلی آن مبتنی نباشد تا با عارف (وحدت شخصی وجود) سازگار باشد و تنها برهانی که این خصوصیت را دارد، برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی است که بر هیچ مساله فلسفی مبتنی نیست، لکن این برهان بی اشکال نیست، زیرا واقعیتی که ملاک صدق قضیه "واقعیت نابود است"، می باشد، همان عدم محض است و عدم محض در خارج منشا انتزاع ندارد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 42
بررسی برخی از مبانی وحدت وجود
نویسنده:
هادی وکیلی، ابوالفضل تاجیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
وحدت وجود به عنوان یکی از اصلی ترین مباحث مطرح شده در عرفان همواره مطمح نظر عارفان و محل بحث محققان عرفان پژوه بوده است. به اعتقاد نگارنده درک و فهم درست معنای وحدت وجود جز با درک صحیح مبانی آن میسور نخواهد شد. در این نوشتار به صورت مختصر، به بیان و بررسی سه محور اصلی و مبنایی برای ورود به مبحث «وحدت وجود» پرداخته ایم و مراد عارف از تشکیک، توحید و تجلی حق در عالم را مورد بررسی قرار داده ایم.
صفحات :
از صفحه 133 تا 147
برهان پذیری عقلی ضرورت وجود امام دراندیشه آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
مسلم محمدی، محمدمهدی میری رمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تحلیل وجود امام در میان پارادایم¬های فکری و معرفتی تشیع، نقشی اساسی درحوزه مطالعات دینی عهده¬دار است. تحلیل جامع، خرد ورزانه و اندیشه¬ورانه، ساحت¬های گوناگون مسئله امامت، می¬تواند روی¬آوردهای هنجاری و معرفت شناختی متعددی را به ارمغان آورد. دراین میان، «ضرورت وجود امام از سوی خدا»، به¬عنوان ضرورتی عقلی در تفکر غالب مکتب امامیه، تحلیلی نظام مند و منطقی را می¬طلبد. این نوشتار، مقوله ضرورت وجود امام را با رویکرد عقلی و برهانی، با محوریت اندیشه و آثار استاد جوادی آملی در قالب براهین و ادله مختلف تبیین و تحلیل کرده است. «برهان لطف»، «برهان علت غایی»، «حفظ نظام اجتماعی»، «قاعده امکان اشرف»، «قاعده الواحد»؛ و «برهان مظهر جامع» از اهم براهین عقلی بر ضرورت وجود امام به‌حساب می‌آیند که هر یک در صدد ارائه تصویری روشن از یکی از ساحت های مسئله امامت است. هر کدام از براهین پنج گانه مذکور، به صورت مورد پژوهانه به ضرورت وجود امام از سوی خداوند متعال پرداخته و در مواردی اشکالات احتمالی را پاسخ گفته است.
تشکیک در وجود و بررسى مناقشات نوصدراییان علّامه طباطبائى، آیت‏ اللّه مصباح و آیت‏ اللّه جوادى آملى
نویسنده:
قاسم پورحسن، مهدى قائدشرف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره,
چکیده :
مفهوم «وجود»، و کیفیت انتزاع آن، یکى از مبانى مهم در اثبات مبحث «تشکیک در وجود» در حکمت متعالیه است. از آنجا که «وجود» معقول ثانى فلسفى است، نحوه عروض و اتّصاف معقول‏هاى ثانیه فلسفى در این موضوع اهمیت مى‏یابد. پرسش اصلى مقاله حاضر آن است که: مفهوم «وجود»، که یکى از معقولات ثانیه فلسفى به شمار مى‏رود، از چه نحوه عروض و اتّصافى برخوردار است؟ اساسا، عروض و اتّصاف به چه معناست؟ اگر عروض این دسته از مفاهیم در ذهن باشد، چه نتایجى بر آن مترتّب است و اگر عروض آنها در خارج باشد، چه تأثیرى بر مبحث «تشکیک در وجود» خواهد داشت؟ در آثار آیت ‏اللّه مصباح و آیت ‏اللّه جوادى آملى، بر اساس پاسخى که به نحوه عروض مفهوم «وجود» داده مى‏شود، طرح مبحث تشکیک نیز تعیّن مى‏یابد. از جمله یافته‏ هاى تحقیق حاضر اثبات نحوه عروض معقولات ثانیه فلسفى در خارج از طریق قاعده ثبوت ثابت، بسنده بودن دلیل مبتنى بر مفهوم «وجود» براى اثبات تشکیک، و پایان یافتن برخى مناقشات در این زمینه است.
صفحات :
از صفحه 37 تا 69
رابطه وحدت شخصي وجود با وجود رابط از نگاه صدرا
نویسنده:
‫جعفر غلامي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ، ,
چکیده :
---
آثار تفسير عينيت وجود و ماهيت در فلسفه و منطق
نویسنده:
‫الياس عارفي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ، ,
چکیده :
---
تأثير نفس پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در عالم وجود (بارويکرد به مسئله توسل)
نویسنده:
‫معصومه گل‌گلي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
‫مسئله تأثير نفس پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در عالم وجود، از اموري است که در علوم مختلف کمتر به آن توجه شده است. فلسفه، با وجود داشتن اهدافي چون شناخت، تفسير و تحليل سراپاي هستي و قوانين حاکم بر آن، در نيمه راه اين مسئله است. عرفان که از آغاز به کانون هستي و مرکز اصلي موجودات چشم دوخته، ميتوان گفت که با تحليلهاي بيشتر و طرح مباحثي چون «حقيقت محمديه» و «ولايت انسان کامل»، گامي جلوتر و برتر از فلاسفه برداشته و در اين زمينه گامي بيشتر به جلو رانده است. «کلام» عهدهدار بررسي مباحث الهيات چون ذات، صفات و افعال خداوند است و همچنين پاسخ به شبهات و دفاع از گزارههاي ديني و آموزههاي شرعي را بر عهده دارد؛ در عين حال، اين مسئله در متن کلام جاي نگرفته و از آن سخن به ميان نيامده است. بر اين اساس، تحقيق حاضر در دو فصل به تأثير نفس پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در عالم وجود با رويکرد به مسئله توسل پرداخته است. از نظر بيشتر انديشمندان مسلمان، يکي از درجات معنوي براي نفس انسان اين است که ولايتش از قلمرو مادي بدن گذشته و گستره مادي و معنوي را درنورديده و همه چيز را مسخر خود سازد و اين نفس حتي پس از مرگ و در عالم برزخ نيز همچنان صاحب اين استعداد و توانايي معنوي بوده و ميتواند در عالم دنيا مؤثر و متصرف باشد. همچنين پيامبراسلام به عنوان کاملترين انسان، در عوالم مختلف حضور داشته و هستي با هستي ايشان حيات گرفته و بقا و استمرار مييابد. هر چند حد و مرز و تسلط و سيطره انسان کامل بر ماده و عالم مجردات، ملک و ملکوت نامکشوف و نامعين است، اما معجزات ايشان گوشههايي از اين حکومت و حاکميت ايشان را افشا ميسازد. همچنين با توجه به روايات بيان شده، پيامبرانِ پيش از پيامبر اسلام، در سختي و مرارتها به وجود پر برکت ايشان، استغاثه ميکردند.
معقول ثاني فلسفي و رابطه آن با وجود ربطي
نویسنده:
ابوالقاسم حسيني کمارعليا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ,
چکیده :
---
توحيد و خداشناسي در ادعيه حضرات معصومين ?
نویسنده:
‫محمدداود فريدي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
‫ادعيه حضرات معصومين? گنجينهاي برگرفته از معارف وحياني است که در رأس آن معارف، توحيد و خداشناسي قرار دارد. اين پژوهش در چهار فصل، توحيد و خداشناسي را در ادعيه معصومان? بررسي نموده است. نويسنده پس از کليات، ذيل مباحث تمهيدي، شناخت انسان کامل و عالم هستي از ديدگاه معصومان?، جايگاه انسان کامل در نظام هستي، منزلت چهارده معصوم?، شناخت دين و معصوم و ارتباط دين و معصوم از ديدگاه معصومان?، شناخت ثقلين، جايگاه دعا و مناجات در معارف ديني و جايگاه علم و معرفت را در بيانات معصومان? بررسي کرده است. سپس ذيل مبحث شناخت خداوند در ادعيه، به چهار مبحث شناخت ذات، اسما و صفات الهي، صفات ذات و فعل، راههاي شناخت خدا يعني عقل، تجربه و دل و آثار شناخت خداوند در ادعيه معصومان? پرداخته است. مبحث پاياني، به مسئله توحيد و خداشناسي در ادعيه اختصاص يافته است. توحيد خداوند، اقسام توحيد، جايگاه توحيد و موحد و زندگي توحيدي در ادعيه معصومان?، مباحثي است که در اين فصل بررسي شده است. دعا توجه به خداي يگانه و درخواست از درگاه اوست و در اين توجه، توحيد خداوند و شناخت او مفروض است. با توجه به اصالت توحيد و صدور ادعيه براساس افق توحيدي معصومان?، ادعيه ايشان سرشار از معارف توحيدي و خداشناسي است. از اين جهت، ادعيه ايشان به اقسام توحيد اشاراتي دقيق دارد. از اينرو، توحيد ذاتي، صفاتي، و افعالي، به عنوان اقسام توحيد نظري و توحيد در عبادت، استعانت، اطاعت، محبت و توکل، به عنوان اقسام توحيد عملي بررسي شده است. زندگي توحيدي در ادعيه، به عنوان نتيجه عملي از قدم گذاشتن انسان در طريق توحيد مطرح شده و نشانگر استقرار توحيد در دعاکنندگان است.
نحوه وجود نفس و کيفيت حدوث و قدم آن از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا
نویسنده:
‫محمد ميري
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
  • تعداد رکورد ها : 2090